Post dr Dąbrowskiej i jego wpływ na tarczycę.


Zapewne słyszałaś/eś o poście dr Dąbrowskiej i jego wpływie na masę ciała? Nietrudno przeoczyć liczne wzmianki na temat tej diety, natomiast jak ona wpływa na funkcjonowanie tarczycy ? Czy jest panaceum na problemy związane z niedoczynnością tarczycy lub chorobę Hashimoto ? Koniecznie przeczytaj poniższe informacje, czeka Ciebie spora dawka wiedzy o relacjach między postem dr Dąbrowskiej a funkcjonowaniem tarczycy.

Post dr Dąbrowskiej jest rodzajem diety alternatywnej zakładającej bazowanie na produktach owocowo-warzywnych, a więc takich, które stanowią bazę w piramidzie zdrowego żywienia od Instytutu Żywności i Żywienia(IŻŻ). Sama dieta składa się z 4 etapów:

  1. Proces przygotowawczy do postu,
  2. Właściwa dieta owocowo-warzywna
  3. Skuteczne wyjście z postu (odpowiednia modyfikacja dietetyczna)
  4. Racjonalne żywienie

Proces przygotowania do właściwego etapu diety, czyli modelu warzywno-owocowego to eliminacja poszczególnych produktów z diety. Są nimi produkty pełnoziarniste, warzywa skrobiowe, kawa (także ta z cykorii), mięso, nabiał, tłuszcze, nawet guma do żucia itp. Następnie przechodzi się do właściwych etapów diety trwających od kilku dni do kilku tygodni. Załączam tutaj odnośnik do założeń diety (https://ewadabrowska.pl/dieta-warzywno-owocowa/).

Jak post dr Dąbrowskiej ma się do funkcjonowania tarczycy?

Otóż w sposób dosyć znaczący. Ze względu na fakt, że dieta ta jest modelem bardzo nisko kalorycznym i jej założeniem jest dostarczanie organizmowi około 600-800kcal na dzień, twoja tarczyca może być bardzo wrażliwa na tak duże zmiany w kaloryczności Twojej diety. Zakładając, że do tej pory spożywane było ok. 2500kcal, nagłe przejście na 800kcal/dziennie, może stanowić pewien problem. Chodzi o zmiany w dostępności hormonów[1]. Nie można wykluczyć też adaptacji metabolicznych, związanych ze znanym syndromem „jem mało i nie chudnę[5].

O ile na samym początku postu, faktycznie będą szybko zauważalne efekty, tak wraz z biegiem czasu będzie on coraz bardziej uciążliwy dla Twojego organizmu. Będzie powodował między innymi problemy z:

  • Ogólnym osłabieniem,
  • Mniejszą dostępnością hormonów tarczycy (T4, T3),
  • Ilością estrogenów wpływając na zaburzenia miesiączkowania[4],
  • Gorszym samopoczuciem i większych wyrzutów kortyzolu,
  • Ze spaniem i jakością snu (regeneracją),
  • Wypadaniem włosów,
  • Profilem żelaza (może powodować anemie u osób z predyspozycją),
  • Podatnością kości na złamania (efekt niskiej ilości estrogenów i energii),
  • Cerą,
  • Niedożywieniem,
  • Płodnością itp[2].

Jak widać pomimo osiągania szybkiej utraty masy ciała (efekt tymczasowy, uzyskany głównie poprzez utratę wody), istnieje duże ryzyko wystąpienia innych problemów. Biorąc pod uwagę niedożywienie spowodowane bardzo niską podażą białka, negatywny wpływ tego rodzaju diety na funkcjonowanie tarczycy będzie jeszcze większy[3].

Skutkami stosowania tej diety przy niedoczynności tarczycy, Hashimoto lub innych stanach chorobowych związanych z tarczycą mogą być:

  • Niższa dostępność hormonów,
  • Pogorszenie objawów chorób (szczególnie autoimmunologicznych),
  • Zwiększenie uczucia dyskomfortu w jelitach (i pogorszenie ich motoryki),
  • Jeszcze większy chaos w wynikach badań,
  • Większe ryzyko hipoglikemii i zaburzeń rytmu serca,
  • Większe ryzyko infekcji itd.

Zalety stosowania diety dr Dąbrowskiej.

Nie ma ich oczywiście zbyt wiele, ale idąc tym tropem, możemy zauważyć:

  • Szybki efekt w postaci zmniejszenia obwodów ciała,
  • Szybką utratę na masie ciała (kosztem masy mięśniowej – czynnik niezbędny do prawidłowego „spalania” tkanki tłuszczowej),
  • Pozbycie się nadmiaru wody,
  • Początkowo dobre samopoczucie ze względu na szybko osiągane efekty,
  • Częściowo także rezultaty w postaci tymczasowej regulacji przemian metabolicznych.

Jak widać, problematyczny jest zwykle czas. Konkretnie chodzi o długość stosowania tej diety. Moim zdaniem z perspektywy dietetyka klinicznego post ten można wprowadzić na 1-2 dni lub przeprowadzać go przez 1 dzień/2tyg lub 2-3dni/miesiąc, natomiast w dłuższej perspektywie czasu, jest to dieta ryzykowna. Przeprowadzona na własną rękę, często u osób z problemami z tarczycą, będzie powodowała ich pogłębienie. Oczywiście nie u każdego pojawią się negatywne skutki (każdy reaguje indywidualnie), ale czas będzie czynnikiem determinującym.

Osoby ze stanami zapalnymi tarczycy powinny zwrócić większą uwagę na racjonalne i zbilansowane żywienie, uwzględniające wszystkie potrzeby odżywcze danej osoby. Te, które stosują systematyczną modyfikację żywieniową w postaci drobnego odcinania kalorii, stosując rodzaj antyzapalnej diety, pilnując zaleceń lekarza (odnośnie stosowania leków), wysypiając się i czasem także stosując niezbędne minimum suplementacyjne – osiągną rezultaty 😉. Przede wszystkim w zdrowy sposób, co przyniesie szereg korzyści w czasie.

Pamiętaj proszę, że jeśli masz problemy hormonalne, z którymi nie masz pewności czy sobie poradzisz, zgłoś się do specjalisty, który w skuteczny i poparty dowodami sposób pomoże Tobie odzyskać zdrowie, wymarzoną sylwetkę i przywrócić samopoczucie.

Źródła:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2341229/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4951875/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6810525/
  4. https://bjsm.bmj.com/content/51/21/1570.long
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3673773/