Napięciowy ból głowy


Napięciowy ból głowy najczęściej jest spowodowany napięciem mięśni górnej części pleców, szyi i głowy. Występuje jako najpospolitszy ze wszystkich rodzajów bólu głowy. Wiele osób wymienia stres jako ważny czynnik wywołujący ten właśnie ból. Uczucie stresu lub niepokoju instruuje układ nerwowy, aby zainicjował reakcję „walcz lub uciekaj”, która charakteryzuje się płytkim oddychaniem, podwyższonym ciśnieniem krwi i tętnem oraz zwiększonym napięciem mięśni. Fizjoterapia może pomóc w opanowaniu i zmniejszeniu intensywności i częstotliwości bólów głowy. Tak, dokładnie, nie tabletka, tylko fizjoterapia. Jak? Wszelkie instrukcje poniżej.

Specyfika napięciowego bólu głowy.

Szacunkowo 70% ludzi odczuwa napięciowe bóle głowy. Występują one częściej u kobiet niż u mężczyzn i bez względu na wiek, jednakże wraz z wiekiem tendencja wzrasta. Objawy obejmują ciągły ból, który dotyka obu stron głowy, sztywność mięśni otaczających szyję i ramion, a często pacjenci zgłaszają ucisk za oczami. Dokładna przyczyna bólów głowy typu napięciowego nie jest jasna, ale zidentyfikowano pewne czynniki prowokujące powstanie tego rodzaju bólu, są to min.:

  • Nadmierne naprężenie mięśni
  • Niepokój
  • Zła postawa
  • Odwodnienie
  • Brak snu
  • Hałas
  • W niektórych przypadkach nawet światło słoneczne

Epizodyczne ataki napięciowego bólu głowy, zwykle trwają kilka godzin, również mogą utrzymywać się przez kilka dni. Przewlekły stan bólowy może trwać nieprzerwanie i znacznie bardziej upośledza funkcje mózgu niż epizodyczny atak. Najlepsza diagnozą jest stan, gdy chory doświadczył co najmniej 10 bólów głowy w okresie jednego miesiąca. Istnieją też różne stopnie częstotliwości i chroniczności. Pamiętaj, że wszystko musi ogarnąć lekarz.

Ból głowy jest zwykle obustronny i ma charakter uciskający lub napinający. Ma intensywność od łagodnej do umiarkowanej i nie przeszkadza w pracy. Jednakże gdy napięcie wzrasta, ból stale przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu. U osób cierpiących na napięciowe bóle głowy mogą wystąpić objawy związane z migreną, takie jak nudności i światłowstręt (nadwrażliwość na światło), fonofobia (nadwrażliwość na dźwięk), ale zwykle jest to tylko jeden z tych objawów. Nie ma niestety jednego konkretnego testu, który identyfikowałby ból głowy typu napięciowego. Niestety zdjęcia rentgenowskie, tomografia komputerowa i rezonans magnetyczny nie są rozpoznawalne dla napięciowego bólu głowy. Możesz cierpieć na napięciowy ból głowy z lub bez pewnych nieprawidłowych wyników na zdjęciach rentgenowskich lub skanach. Podobnie nieprawidłowości skanowania nie gwarantują, że wystąpi akurat ten rodzaj  bólu głowy. Jednak prześwietlenia i skany mogą zidentyfikować struktury, które mogą potencjalnie powodować ból głowy typu napięciowego. Zalecamy wykonanie prześwietlenia przynajmniej kręgosłupa szyjnego, jeśli odczuwasz bóle głowy lub głowy przez dłuższy czas.

Fizjoterapia lub masaż szyi może przynieść bardzo szybki i skuteczny efekt w łagodzeniu napięciowego bólu głowy poprzez rozluźnienie nadmiernie napiętych mięśni. Należy również pamiętać, że nadmierne napięcie mięśni ściska, zniekształca lub drażni struktury stawów, które powodują ból głowy szyi, co dodatkowo komplikuje objawy.

Napięciowy ból głowy może obejmować:

  • Sztywne stawy szyi mogą wymagać poluzowania lub odblokowania poprzez mobilizację stawu (techniki delikatnego ślizgu), trakcję stawu lub w szczególnych przypadkach delikatną i miejscową technikę manipulacji stawem.
  • Stawy hipermobilne (lub niestabilne dynamicznie) mogą wymagać określonych ćwiczeń wzmacniających mięśnie głębokiej szyi, aby ustabilizować, kontrolować i ograniczać dostępne ruchy stawów.
  • Napięte lub nadaktywne mięśnie mogą wymagać rozciągania, masażu, akupunktury, suchego igłowania lub innych technik relaksacyjnych.
  • Słabe mięśnie mogą wymagać specjalnych ćwiczeń wzmacniających. Może to obejmować posturalne mięśnie łopatki i szyi.
  • Fizjoterapeuta może zająć się dysfunkcją nerwów, w zależności od konkretnych wyników badania. Wrażliwość neurologiczna jest częstym odkryciem, na które należy zwrócić uwagę, zachowując ostrożność i ostrożność.
  • Korekta postawy może być zalecana poprzez określone ćwiczenia, techniki świadomości postawy, taping lub ortezę postawy.
  • Nauka o ergonomii pracy, np. poprawne techniki siedzenia
  • Akupunktura może również pomóc złagodzić objawy.

Ćwiczenia łagodzące ból głowy

PAMIĘTAJ, JEŚLI MASZ JAKIEŚ PYTANIA, SKONSULTUJ SIĘ Z FIZJOTERAPEUTĄ!

Ćw. 1

Podwójny podbródek:

Jak to zrobić: Usiądź prosto, pośladkiem opartym o oparcie siedzenia, a oparciem prosto o oparcie krzesła. Przyciągnij brodę do przedniej części gardła, nie przechylając głowy. Zabawną analogią, którą lubię, jest „daj sobie podwójny podbródek bez pochylania czaszki”. Utrzymaj tę pozycję przez 5 sekund, a następnie zrelaksuj się. Powtarzaj to 10 razy w ciągu godziny.

Ćw. 2

Obracanie głowy na boki

Jest to świetne rozwiązanie, aby poprawić ruchomość szyi, zwłaszcza jeśli czujesz sztywność podczas obracania głowy z lewej strony na prawą.

Jak to zrobić: Zacznij od stania prosto. Odwróć głowę w prawo i spójrz przez prawe ramię, aż nie będziesz w stanie dłużej utrzymać tej pozycji przez 10 sekund. Wróć do przodem, a następnie powtórz po lewej stronie. Powtórz tę sekwencję 3 razy z każdej strony.

Ćw. 3

Wyciskanie łopatek

Znudzony przy biurku? To najprostsze ćwiczenie do wykonania podczas siedzenia w pracy. Pomaga w zlikwidowaniu tgz. pleców okrągłych.

Jak to zrobić: Zacznij od rozluźnienia górnych części ramion, udawaj, że między łopatkami znajduje się piłka tenisowa, a następnie ściśnij łopatki, aby ścisnąć „piłkę”.