5 porad jak skutecznie schudnąć w chorobie Hashimoto


Dzień Dobry Hashimotki/Hashimoci!

Jak zakładam skoro odwiedziłaś/eś tą stronę, masz problemy z chorobą Hashimoto. Możliwe, że jesteś w początkowych etapach rozwoju tej choroby, bądź też już od jakiegoś czasu podejmujesz z nią walkę. W tym rozdziale poznasz 5 porad, które pomogą Tobie w walce ze zbędnymi kilogramami. Koniecznie musisz je poznać, aby twoja skuteczność w walce o zdrowie wzrosła.

Choroba Hashimoto jako ta z grupy autoimmunologicznych, silnie dotyczy zaburzeń w obrębie naszego jelita, potem układu krwionośnego i limfatycznego. W jelicie bowiem znajduje się nasze „centrum odporności” zwane układem GALT. Jest to tkanka limfatyczna połączona z układem pokarmowym. Innymi słowy to co jemy, ma silne przełożenie na to jak się czujemy [1].

Ważnym do zaznaczenia jest fakt, że w przypadku choroby Hashimoto mamy do czynienia z atakiem nie tylko na gruczoł tarczowy, ale też na enzymy, które odpowiadają za syntezę hormonów tarczycy. Mowa tutaj o peroksydazie tarczycowej (TPO) oraz białku tyreoglubulinie (TG). Są to parametry, które określa się mianem przeciwciał w przypadku podejrzenia choroby.

Ze względu na fakt, że hormony tarczycy wpływają na bardzo dużo funkcji (wymienię je poniżej), musimy brać pod uwagę możliwości, jakie oferuje nam dieta w kontekście regulacji naszego zdrowia – tzw. homeostazy.

Na co wpływają hormony tarczycy (T4 i T3)?

  • Metabolizm węglowodanów,
  • poprawa koncentracji,
  • wydajniejszy metabolizm i „przepalanie” kalorii,
  • regulują gospodarkę glukozowo-insulinową (ważne dla insulinoopornych),
  • pobudzają syntezę hormonu wzrostu,
  • regulują procesy w tkance kostnej (gospodarka wapniowo-fosforanowa),
  • dojrzewanie jąder i jajników,
  • wydzielanie hormonów płciowych,
  • zdrowie seksualne,
  • prawidłowa motoryka przewodu pokarmowego i wiele więcej [2].

Jednym z ważniejszych elementów w walce o zdrową i szczupłą sylwetkę jest wspomniany metabolizm węglowodanów, tłuszczów i białka, a także wpływ na gospodarkę glukozo-insulinową.

Większość tych procesów jest zatrzymana, w wyniku choroby Hashimoto, ponieważ stężenie hormonów tarczycy ulega znacznemu zmniejszeniu. Skutkuje to niższą podstawową przemianą materii (PPM) i całkowitą przemianą materii (CPM), co sprawia, że nawet przy diecie normo-kalorycznej możemy tyć.

Jak temu zaradzić ? Jaką dobrać dietę i aktywność ? Zerknijcie poniżej.

1. Zmodyfikuj dzienną ilość kalorii.

Jak już wspomniałem, niskie stężenie hormonów tarczycy wpływa na mniejsze wykorzystanie energii z diety [3]. Wobec tego spróbuj wyliczyć swoje zapotrzebowanie energetyczne przy pomocy kalkulatora kalorii (np. tego https://dietetykpro.pl/kalkulatory/cpm). Od całkowitej przemiany materii odejmij około 20% kalorii. Dla przykładu, jeśli twoje CPM wynosi 2000kcal/dzień, odejmując 20% od tej wartości, otrzymujemy 1600kcal. Brawo! Udało Ci się wykonać pierwszy krok w drodze po zdrowie i sylwetkę. Pamiętaj, że podaż kalorii może się różnić w zależności od osoby, dlatego też jest to kwestia indywidualna!

2.Wprowadź aktywność fizyczną.

Aktywność fizyczna jest aktualnie podstawą piramidy zdrowego żywienia z instytutu IŻŻ (http://www.izz.waw.pl/zasady-prawidowego-ywienia). Żeby wspomóc walkę z kilogramami, warto wdrożyć na początku lekką aktywność fizyczną. Mogą to być np. spacery, nordic walking, trening siłowy domowy, pilates itp. Aktywność fizyczna przyczynia się do syntezy beta-endorfin, które są endogennymi opioidami o właściwościach immunomodulujących, czyli poprawiają funkcjonowanie układu odpornościowego, regulując go [4]. Dodatkowo aktywność fizyczna przyczynia się lepszej regeneracji. Efekt tez zawdzięczasz lepszemu dostarczaniu tlenu i krwi do tkanek obwodowych, przez co lepiej odżywiasz swój organizm. Organizm odżywiony, to organizm lepiej się regenerujący i funkcjonujący. No i też odchudzający 😉

3. Zadbaj o sen.

Bardzo niedocenianym elementem w trosce o zdrowie jest sen, dzięki odpowiedniej regeneracji we śnie, wydzielasz mniej kortyzolu (hormonu stresu) z rana i w trakcie dnia, co sprzyja obniżeniu zaciągania wody przez organizm, poprawia insulino-wrażliwość i zwiększa dostępność TSH w przysadce mózgowej. Sen sprzyja także lepszej koncentracji, co przy chorobie Hashimoto ma kluczowe znaczenie. Jednym z najważniejszych elementów na jakie wpływa sen jest kontrola apetytu. Odbywa się ona poprzez wpływ na układ leptyna-grelina, czyli układ hormonów odpowiedzialnych za uczucie sytości-głodu [5].

4. Dostarcz odpowiednią ilość jodu, selenu, cynku i żelaza.

W trosce o aktywność enzymów, niezbędnych dla pracy tarczycy, czyli m.in. syntezy hormonów i regulacji masy ciała, potrzebne są 4 składniki odżywcze.

Jod – jest pierwiastkiem potrzebnym do jodowania tyreoglobuliny. Proces ten odbywa się przy udziale peroksydazy tarczycowej. Innymi słowy, jod jest potrzebny do syntezy hormonów tarczycy [6].

Żelazo – odpowiada za wydajność syntezy hormonów tarczycy. Jest ono kofaktorem dla działania enzymu peroksydazy tarczycowej, dzięki której zachodzi proces jodowanie białka o nazwie tyreoglobulina [7].

Cynk i Selen – Są to pierwiastki, dzięki którym zachodzi konwersja hormonu T4 do T3. Tyroksyna (T4) często nazywana jest prohormonem, który wykazuje zdecydowanie mniejszy efekt biologiczny. Głównym hormonem tarczycy, odpowiedzialnym za metabolizowanie i szereg procesów biologicznych to trójjodotyronina, czyli T3. Selen są kofaktorem dla działania grupy enzymów o nazywanych  selenoproteinami – dejodynazami, a konkretniej 5’monodejodynazą jototyroniny. Enzymy te odpowiadają za wspomnianą konwersję T4àT3 [8,9]. Podobną rolę odgrywa cynk, który także stanowi kofaktora dla wspomnianych enzymów. Im bardziej uregulowany poziom hormonów i TSH, tym efektywniejszy proces odchudzania.

5. Odpowiedni czas zażycia leku.

Tak. Mowa tu o Euthyroxie i Letroxie (czasem także Novothyral). Ich zażycie z reguły odbywa się z rana na czczo i jest to prawidłowe podejście. Jednak trzeba pamiętać o tym, żeby lek popijać co najwyżej wodą. Kawa (kofeina)[10], grejpfrut[11], nabiał (wapń)[12] to grupy produktów silnie ograniczających wchłanianie leku. Powoduje to niższe stężenie T4, które często może być nieadekwatnie małe w stosunku do aktualnego stanu zdrowia. Obecnie przyjmuje się, że przerwa między lekiem, a pierwszym posiłkiem powinna wynosić minimum 1h, najlepiej koło 1,5h nawet 2h. Im większe stężenie leku i dobry stopień odżywienia dietą – tym szybciej osiągane efekty i regulacja masy ciała.

Jak widzisz wystarczy zadbać o kilka czynników w diecie, które mają kluczowe znaczenie, nieobojętna jest także regeneracja, odpoczynek i suplementacja witaminą D, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Koniecznie wypróbuj te 5 porad i przekonaj się sama/sam jaki wpływ na Twoje zdrowie ma nieduża modyfikacja stylu życia.

Z praktyki dietetyka/trenera:

1. Jednym z najważniejszych elementów do ustabilizowania jest profil żelaza, ma to kluczowy wpływ na kondycję włosów, które mają tendencje do wypadania.

2. Podaż białka w chorobie Hashimoto powinna wynosić około 20%-25%, co pozwoli na dostarczenie budulca dla regeneracji gruczołu tarczowego i nie tylko oraz pozwoli na wydajniejszą syntezę hormonów tarczycy – chodzi o zawartość tyrozyny.

3. Osoby z chorobą Hashimoto często cierpią na bóle mięśni i stawów. Przyczyną jest mniejsza synteza kolagenu typu II oraz kwasu hialuronowego. Dobrym pomysłem jest wdrożenie treningu wzmacniającego mięśnie całego ciała oraz w.w. podaż białka i suplementacja witaminą D, w celu regulacji skurczu mięśniowego.

4. Osoby z chorobą Hashimoto często mają problem z zaparciami. Warto rozważyć większą ilość błonnika pokarmowego oraz suplementację preparatem o nazwie Debutir lub po prostu Maślan Sodu. Jest to związek odżywczy dla nabłonka jelit, wspomagający ich ruchy perystaltyczne.

5. Przy towarzyszących wzdęciach i gazach, można rozważyć formę diety łatwostrawnej pod kątem obróbki kulinarnej oraz suplementację związkiem o nazwie Betaina – przyczyni się on do lepszego trawienia białek, co przyniesie ulgę dla jelit i wspomoże procesy regeneracji.

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1773987/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3433956/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4044302/
  4. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167569997010451
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4689288/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4049553/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6166193/
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1384621/
  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30982439/
  10. https://www.verywellhealth.com/coffee-and-thyroid-medication-3233255
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1884777/
  12. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hypothyroidism/expert-answers/hypothyroidism/faq-20058536